Nervus peroneus syndroom

De nervus peroneus kan ingekneld raken ter hoogte van de buitenkant van de knie.  De meest voorkomende oorzaken van dit ziektebeeld zijn belangrijke vermagering op korte termijn en rechtstreekse druk op de knie (bijv. gedurende lange tijd met gekruiste benen zitten, op de hurken zitten of wanneer de knie bij langdurige autoritten tegen de deur drukt).

Het ziektebeeld uit zich door een klapvoet of dropvoet waarbij de patiënt moeilijk of niet op de hielen kan staan.  Meestal zijn er weinig of geen gevoelsstoornissen, noch pijnklachten.

Ook hier wordt de diagnose gesteld dmv een elektromyografisch onderzoek (spier-en zenuwtest).

De behandeling is afhankelijk van de ernst van de afwijkingen die worden gevonden op het elektromyografisch onderzoek.  Indien de bevinding mild is, wordt in regel een spontaan herstel verwacht wanneer de druk op deze zenuw kan worden vermeden.  Echter bij ernstige afwijkingen is een neurolyse (het losmaken) van de zenuw thv de buitenkant van de knie geïndiceerd.  Dit kan zowel onder plaatselijke verdoving alsook met een ruggenprik.  Voor de ingreep wordt patiënt opgenomen op het heelkundig dagziekenhuis en kan de dag van de ingreep het ziekenhuis nog verlaten.

Postoperatieve zorgen

Na de ingreep zijn geen bijzondere maatregelen voor de wonde te treffen.  Kinésitherapie en elektrostimulatie van deze zenuw zal worden voorgeschreven.  De patiënt dient ook zelf voldoende in te staan voor oefeningen met name het op de hielen proberen te stappen.  De recuperatieduur is afhankelijk van de ernst van de uitval maar neemt minstens enkele weken in beslag.  Een 10-tal dagen na de ingreep kan de huisarts de hechtingen of haakjes verwijderen.  Een controleraadpleging met een controle elektromyografisch onderzoek wordt 2 maanden na de ingreep afgesproken.