Carpal tunnel syndroom

Wat is een carpal tunnel syndroom?

Een carpal tunnelsyndroom is een geheel van klachten veroorzaakt door een beknelling van een zenuw (de nervus medianus) in het polskanaal (de carpal tunnel). De carpal tunnel wordt gevormd door de polsbeentjes aan de onderzijde en een bindweefselband (ligament) die dwars over de pols loopt aan de andere zijde.

Door deze tunnel loopt de nervus medianus. Deze zenuw is verantwoordelijk voor de bezenuwing van de meeste spiertjes in de duimmuis en voor het gevoel in duim, wijsvinger, middenvinger en een deel van de ringvinger.

Wanneer deze tunnel te smal wordt (bv. door verdikking van het ligament of door ontsteking en dus zwelling van de pezen in de tunnel, raakt de zenuw bekneld. Dit geeft aanleiding tot tintelingen en pijn in het gebied waar de zenuw voor verantwoordelijk is en in geval van zwaardere aantasting ook tot een verlies van knijpkracht (predikershand). De tintelingen treden in het begin vaak vooral 's nachts op.

Voorafgaand onderzoek en inlichtingen

Bij klinisch onderzoek kunnen gevoelsstoornissen in duim, wijs- en middenvinger gevonden worden.

Om een inklemming van de zenuw door een nekhernia (soortgelijk klachtenpatroon) ui te sluiten, wordt meestal een EMG aangevraagd. Een EMG is een onderzoek waarbij de werking van de spieren en de zenuwen wordt gemeten.

Opname voor operatie

Voor een carpal tunnel operatie wordt u enkele uren opgenomen in het daghospitaal. U meldt zich dan op de afgesproken dag aan bij de ontvangstbalie van het ziekenhuis. U hoeft voor deze behandeling niet nuchter te zijn.

Vergeet niet uw verwijsbrief en EMG mee te brengen, indien u daarover beschikt.

Wat met medicatie?

Meestal mag u uw gebruikelijke medicatie blijven innemen. Het gebruik van bloedverdunnende medicatie dient u steeds op voorhand te melden aan de behandelende neurochirurg. Meestal dient deze enige tijd voordien te worden gestopt en pas enkele dagen na de ingreep herstart. Soms is vervangende medicatie (onderhuidse spuitjes) noodzakelijk.

De operatie

De hand wordt plaatselijk verdoofd door een inspuiting in de handpalm of pols. Het gevoel in de vingers blijft vaak aanwezig. Toch voelt u geen pijn tijdens de operatie.

De bindweefselband ter hoogte van de pols wordt doorgesneden, waardoor de zenuw van de inklemming wordt verlost. De operatie zelf duurt ongeveer een kwartier.