Neurochirurgie in de praktijk

De neurochirurgen van het Jessa Ziekenhuis, campus Virga Jesse, voeren thans een 1800-tal operaties per jaar uit.

Chirurgie thv de wervelkolom vormt een groot deel van de werkzaamheden van de neurochirurgen.  Het betreft hierbij vooral aandoeningen van de tussenwervelschijf, met name de discushernia's (nek en rug) die verantwoordelijk kunnen zijn voor diverse pijnsyndromen.  Naast deze degeneratieve ziektes thv de wervelkolom worden ook fracturen en tumoren van de wervelzuil behandeld.

Het tweede speerpunt is de neurochirurgische behandeling van zowel acute als chronische pijnproblematiek waarvan de neurochirurgen per jaar ongeveer een 6000-tal procedures uitvoeren in het neurochirurgisch pijncentrum, campus Virga Jesse.

Een derde speerpunt is de behandeling van patiënten met zowel goed-als kwaadaardige hersentumoren waarbij de meest moderne technieken, zoals neuronavigatie, stereotactische radiochirurgie en awake craniotomy (het verwijderen van een hersentumor onder plaatselijke verdoving) worden aangewend.

De basisfilosofie is om de behandeling te verrichten met een microchirurgische en minimaal invasieve operatietechniek.  Het voordeel van minimaal invasieve chirurgie is het feit dat het chirurgisch trauma voor de patiënt, dat samenhangt met de operatieve toegang, minimaal is.  Zo kan het maximale operatieresultaat bereikt worden en verloopt het herstel in het algemeen zeer vlot.  Indien noodzakelijk wordt er ook gebruik gemaakt van hoog kwalitatieve implantaten.